Μενού Κλείσιμο

Βιογραφικό Καρακολίδης

Αναστάσιος Καρακολίδης

Ερευνητής
Educational Research Centre (ERC), Ιρλανδία

Διεύθυνση Αλληλογραφίας:

Τηλέφωνο Επικοινωνίας:
E-mail:
URL:


anastasios.karakolidis@gmail.com

Ο Δρ Αναστάσιος Καρακολίδης εργάζεται ως Ερευνητής στο Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας (Educational Research Centre) της Ιρλανδίας όπου και είναι ο εθνικός συντονιστής του προγράμματος PISA 2025 του ΟΟΣΑ. Είναι απόφοιτος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, με μεταπτυχιακό στον τομέα των ποσοτικών μεθόδων έρευνας και στατιστικών αναλύσεων στην εκπαίδευση από το Πανεπιστήμιο Queen’s University Belfast του Ηνωμένου Βασιλείου και διδακτορικό στον τομέα της εκπαιδευτικής αξιολόγησης από το Dublin City University της Ιρλανδίας. Έχει εργαστεί σε πολλές ερευνητικά προγράμματα και διδάσκει μαθήματα ερευνητικής μεθοδολογίας, στατιστικής ανάλυσης, μέτρησης και αξιολόγησης σε ιδρύματα της Ελλάδας και του εξωτερικού. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα αφορούν θέματα ανάλυσης δεδομένων, μέτρησης και αξιολόγησης. Μελέτες του έχουν δημοσιευθεί σε έγκριτα διεθνή επιστημονικά περιοδικά και συνέδρια.

Ερευνητικά Ενδιαφέροντα

Αξιοποίηση νέων τεχνολογιών στην αξιολόγηση
Ανάλυση δεδομένων ερευνών αξιολόγησης μαθητών

Κεφάλαια βιβλίων

ΈτοςΔημοσίευση
2022Multilevel modelling of international large-scale assessment data
Karakolidis, A., Pitsia, V., & Cosgrove, J. (2022). Multilevel modelling of international large-scale assessment data. In M. S. Khine (Ed.), Methodology for Multilevel Modeling in Educational Research (pp. 141–159). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-16-9142-3_8

Δημοσιεύσεις σε διεθνή και ελληνικά περιοδικά με κριτές

ΈτοςΔημοσίευση
2024Factors Associated with STEM Career Expectations of Greek 15-Year-Old Students
Pagkratidou, M., Michaelides, M. P., Pitsia, V., & Karakolidis, A. (2024). Factors Associated with STEM Career Expectations of Greek 15-Year-Old Students. Journal for STEM Education Research, 0123456789. https://doi.org/10.1007/s41979-024-00124-1
2023Trends in educational inequalities in Ireland’s primary schools: An analysis based on TIMSS data (2011–2019)
Duggan, A., Karakolidis, A., Clerkin, A., Gilleece, L., & Perkins, R. (2023). Trends in educational inequalities in Ireland’s primary schools: An analysis based on TIMSS data (2011–2019). Large-Scale Assessments in Education, 11:39. https://doi.org/10.1186/s40536-023-00188-2
2021Examining educational inequalities: Insights in the context of improved mathematics performance on national and international assessments at primary level in Ireland
Karakolidis, A., Duggan, A., Shiel, G., & Kiniry, J. (2021). Examining educational inequalities: Insights in the context of improved mathematics performance on national and international assessments at primary level in Ireland. Large-scale Assessments in Education, 9.
2021Educational inequality in primary schools in Ireland in the early years of the National Literacy and Numeracy Strategy: An analysis of National Assessment data
Karakolidis, A., Duggan, A., Shiel, G., & Kiniry, J. (2021). Educational inequality in primary schools in Ireland in the early years of the National Literacy and Numeracy Strategy: An analysis of National Assessment data. Irish Journal of Education, 44.
2020Exploring the interpersonal dimension of teaching in an Irish post-primary context
Scully, D., Pitsia, V., & Karakolidis, A. (2020). Exploring the interpersonal dimension of teaching in an Irish post-primary context. Irish Educational Studies, 39(3), 355-374.
2019The case of high motivation and low achievement in science: What is the role of students’ epistemic beliefs?
Karakolidis, A., Pitsia, V., & Emvalotis, A. (2019). The case of high motivation and low achievement in science: What is the role of students’ epistemic beliefs? International Journal of Science Education, 41(11), 1457-1474.
2018The state-of-the-art in digital technology-based assessment
O’Leary, M., Scully, D., Karakolidis, A., & Pitsia, V. (2018). The state-of-the-art in digital technology-based assessment. European Journal of Education, 53(2), 160-175.
2017The role of students’ self-beliefs, motivation and attitudes in predicting mathematics achievement: A multilevel analysis of the Programme for International Student Assessment data
Pitsia, V., Biggart, A., & Karakolidis, A. (2017). The role of students’ self-beliefs, motivation and attitudes in predicting mathematics achievement: A multilevel analysis of the Programme for International Student Assessment data. Learning and Individual Differences, 55, 163–173.
2017Practice tests: Do they work? Can they work better?
Karakolidis, A., O’Leary, M., & Scully, D. (2017). Practice tests: Do they work? Can they work better? CLEAR Exam Review, 27(1), 12–16.
2016Examining students’ achievement in mathematics: A multilevel analysis of the Programme for International Student Assessment (PISA) 2012 data for Greece
Karakolidis, A., Pitsia, V., & Emvalotis, A. (2016). Examining students’ achievement in mathematics: A multilevel analysis of the Programme for International Student Assessment (PISA) 2012 data for Greece. International Journal of Educational Research, 79, 106–115.
2016Mathematics low achievement in Greece: A multilevel analysis of the Programme for International Student Assessment (PISA) 2012
Karakolidis, A., Pitsia, V., & Emvalotis, A. (2016). Mathematics low achievement in Greece: A multilevel analysis of the Programme for International Student Assessment (PISA) 2012. Themes in Science and Technology Education, 9(1), 3–24.
2016Επιχειρώντας διαθεματικές προσεγγίσεις με τη βοήθεια του Google Earth
Πίτσια, Β., Καρακολίδης, Α., & Εμβαλωτής, Α. (2016). Επιχειρώντας διαθεματικές προσεγγίσεις με τη βοήθεια του Google Earth. Επιστήμες Αγωγής, (3), 177-197.

Παρουσιάσεις και δημοσιεύσεις σε συνέδρια με κριτές

2022Patterns of educational inequalities in mathematics and science: An analysis using three cycles of TIMSS in Ireland
Duggan, A., Karakolidis, A., Clerkin, A., Gilleece, L., & Perkins, R. (2022). Patterns of educational inequalities in mathematics and science: An analysis using three cycles of TIMSS in Ireland. Paper presented at the 23rd annual Association for Educational Assessment – Europe (AEA-Europe) conference. Dublin, Ireland.
2022Παράγοντες που συσχετίζονται με τις προθέσεις μαθητών να ακολουθήσουν επαγγέλματα STEM από την έρευνα PISA στην Ελλάδα
Παγκρατίδου, M., Μιχαηλίδης, M., Πίτσια, V., & Kαρακολίδης, A. (2022). Παράγοντες που συσχετίζονται με τις προθέσεις μαθητών να ακολουθήσουν επαγγέλματα STEM από την έρευνα PISA στην Ελλάδα. Η ανακοίνωση αναρτήθηκε στο 18ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας. Αθήνα, Ελλάδα.
2021Who benefits from improved outcomes in reading literacy in Ireland? An investigation of equality using national and international assessment data
Karakolidis, A., Duggan, A., Kiniry, J., & Shiel, G. (2021). Who benefits from improved outcomes in reading literacy in Ireland? An investigation of equality using national and international assessment data. Paper presented at the 22nd annual Association for Educational Assessment – Europe (AEA-Europe) conference. Online conference.
2021Educational inequalities in mathematics: An analysis of national and international assessment data for Ireland
Karakolidis, A., Duggan, A., Kiniry, J., & Shiel, G. (2021). Educational inequalities in mathematics: An analysis of national and international assessment data for Ireland. Paper presented at the 9th International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) International Research Conference (IRC). Dubai, United Arab Emirates.
2021Examining inequalities in reading performance: An analysis of national and international assessment data for Ireland
Karakolidis, A., Duggan, A., Kiniry, J., & Shiel, G. (2021). Examining inequalities in reading performance: An analysis of national and international assessment data for Ireland. Paper presented at the British Educational Research Association (BERA) annual conference. Online conference.
2021Bullying among teachers and school leaders: Implications for school climate and student learning
Mazzone, A., Pitsia, V., Karakolidis, A., & O’Higgins Norman, J. (2021). Bullying among teachers and school leaders: Implications for school climate and student learning. Paper presented at the World Anti-Bullying Forum.
2019High achievement in mathematics and science: A multilevel analysis of TIMSS 2015 data for Ireland
Pitsia, V., Karakolidis, A., & Shiel, G. (2019). High achievement in mathematics and science: A multilevel analysis of TIMSS 2015 data for Ireland. Paper presented at the 8th International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) International Research Conference (IRC). Copenhagen, Denmark.
2018Transforming situational judgement tests through the use of animated simulations
Karakolidis, A., & Pitsia, V. (2018). Transforming situational judgement tests through the use of animated simulations. Paper presented at the Association of Test Publishers – Europe (eATP) conference. Athens, Greece.
2018Risk factors for early school leaving in Greece
Pitsia, V., Karakolidis, A., Sofianopoulou, C. & Emvalotis, A. (2018). Risk factors for early school leaving in Greece. Paper presented at the European Sociological Association/Research Network 27 (ESA/RN27) mid-term conference. Catania, Italy.
2017Analysing performance in mathematics: The case of immigrant students
Pitsia, V., Karakolidis, A., Emvalotis, A., & Sofianopoulou, C. (2017). Analysing performance in mathematics: The case of immigrant students. Paper presented at the 11th annual International Technology, Education and Development  (INTED) conference. Valencia, Spain. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2016.05.013

Εθνικές αναφορές

2023Multilevel modelling of international large-scale assessment data
Karakolidis, A., Pitsia, V., & Cosgrove, J. (2022). Multilevel modelling of international large-scale assessment data. In M. S. Khine (Ed.), Methodology for Multilevel Modeling in Educational Research (pp. 141–159). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-16-9142-3_8
2019Μια ανάλυση των αποτελεσμάτων του PISA 2015: Οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών και οι παράγοντες που τις επηρεάζουν
Σοφιανοπούλου, X., Εμβαλωτής, A., Kαρακολίδης, A., & Πίτσια, B. (2019). Μια ανάλυση των αποτελεσμάτων του PISA 2015: Οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών και οι παράγοντες που τις επηρεάζουν. Αθήνα: ΔιαΝΕΟσις.
2017Έκθεση αποτελεσμάτων του Διεθνούς Προγράμματος PISA 2015 για την αξιολόγηση των μαθητών στην Ελλάδα
Σοφιανοπούλου, X., Εμβαλωτής, A., Πίτσια, B., & Kαρακολίδης, A. (2017). Έκθεση αποτελεσμάτων του Διεθνούς Προγράμματος PISA 2015 για την αξιολόγηση των μαθητών στην Ελλάδα. Αθήνα: Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

Ερευνητής, Educational Research Centre (ERC), Ιρλανδία
Συνεργαζόμενο Ερευνητικό Προσωπικό (Σ.Ε.Π.), Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, Κύπρος

Εισαγωγή στο SPSS, Dublin City University
Μέτρηση και αξιολόγηση στην εκπαίδευση, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας