Διεύθυνση Αλληλογραφίας:
Τηλέφωνο Επικοινωνίας:
E-mail:
URL:
anastasios.karakolidis@gmail.com
Ο Δρ Αναστάσιος Καρακολίδης εργάζεται ως Ερευνητής στο Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας (Educational Research Centre) της Ιρλανδίας όπου και είναι ο εθνικός συντονιστής του προγράμματος PISA 2025 του ΟΟΣΑ. Είναι απόφοιτος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, με μεταπτυχιακό στον τομέα των ποσοτικών μεθόδων έρευνας και στατιστικών αναλύσεων στην εκπαίδευση από το Πανεπιστήμιο Queen’s University Belfast του Ηνωμένου Βασιλείου και διδακτορικό στον τομέα της εκπαιδευτικής αξιολόγησης από το Dublin City University της Ιρλανδίας. Έχει εργαστεί σε πολλές ερευνητικά προγράμματα και διδάσκει μαθήματα ερευνητικής μεθοδολογίας, στατιστικής ανάλυσης, μέτρησης και αξιολόγησης σε ιδρύματα της Ελλάδας και του εξωτερικού. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα αφορούν θέματα ανάλυσης δεδομένων, μέτρησης και αξιολόγησης. Μελέτες του έχουν δημοσιευθεί σε έγκριτα διεθνή επιστημονικά περιοδικά και συνέδρια.
Ερευνητικά Ενδιαφέροντα
Αξιοποίηση νέων τεχνολογιών στην αξιολόγηση
Ανάλυση δεδομένων ερευνών αξιολόγησης μαθητών
Κεφάλαια βιβλίων
Έτος | Δημοσίευση |
---|---|
2022 | Multilevel modelling of international large-scale assessment data Karakolidis, A., Pitsia, V., & Cosgrove, J. (2022). Multilevel modelling of international large-scale assessment data. In M. S. Khine (Ed.), Methodology for Multilevel Modeling in Educational Research (pp. 141–159). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-16-9142-3_8 |
Δημοσιεύσεις σε διεθνή και ελληνικά περιοδικά με κριτές
Έτος | Δημοσίευση |
---|---|
2024 | Factors Associated with STEM Career Expectations of Greek 15-Year-Old Students Pagkratidou, M., Michaelides, M. P., Pitsia, V., & Karakolidis, A. (2024). Factors Associated with STEM Career Expectations of Greek 15-Year-Old Students. Journal for STEM Education Research, 0123456789. https://doi.org/10.1007/s41979-024-00124-1 |
2023 | Trends in educational inequalities in Ireland’s primary schools: An analysis based on TIMSS data (2011–2019) Duggan, A., Karakolidis, A., Clerkin, A., Gilleece, L., & Perkins, R. (2023). Trends in educational inequalities in Ireland’s primary schools: An analysis based on TIMSS data (2011–2019). Large-Scale Assessments in Education, 11:39. https://doi.org/10.1186/s40536-023-00188-2 |
2021 | Examining educational inequalities: Insights in the context of improved mathematics performance on national and international assessments at primary level in Ireland Karakolidis, A., Duggan, A., Shiel, G., & Kiniry, J. (2021). Examining educational inequalities: Insights in the context of improved mathematics performance on national and international assessments at primary level in Ireland. Large-scale Assessments in Education, 9. |
2021 | Educational inequality in primary schools in Ireland in the early years of the National Literacy and Numeracy Strategy: An analysis of National Assessment data Karakolidis, A., Duggan, A., Shiel, G., & Kiniry, J. (2021). Educational inequality in primary schools in Ireland in the early years of the National Literacy and Numeracy Strategy: An analysis of National Assessment data. Irish Journal of Education, 44. |
2020 | Exploring the interpersonal dimension of teaching in an Irish post-primary context Scully, D., Pitsia, V., & Karakolidis, A. (2020). Exploring the interpersonal dimension of teaching in an Irish post-primary context. Irish Educational Studies, 39(3), 355-374. |
2019 | The case of high motivation and low achievement in science: What is the role of students’ epistemic beliefs? Karakolidis, A., Pitsia, V., & Emvalotis, A. (2019). The case of high motivation and low achievement in science: What is the role of students’ epistemic beliefs? International Journal of Science Education, 41(11), 1457-1474. |
2018 | The state-of-the-art in digital technology-based assessment O’Leary, M., Scully, D., Karakolidis, A., & Pitsia, V. (2018). The state-of-the-art in digital technology-based assessment. European Journal of Education, 53(2), 160-175. |
2017 | The role of students’ self-beliefs, motivation and attitudes in predicting mathematics achievement: A multilevel analysis of the Programme for International Student Assessment data Pitsia, V., Biggart, A., & Karakolidis, A. (2017). The role of students’ self-beliefs, motivation and attitudes in predicting mathematics achievement: A multilevel analysis of the Programme for International Student Assessment data. Learning and Individual Differences, 55, 163–173. |
2017 | Practice tests: Do they work? Can they work better? Karakolidis, A., O’Leary, M., & Scully, D. (2017). Practice tests: Do they work? Can they work better? CLEAR Exam Review, 27(1), 12–16. |
2016 | Examining students’ achievement in mathematics: A multilevel analysis of the Programme for International Student Assessment (PISA) 2012 data for Greece Karakolidis, A., Pitsia, V., & Emvalotis, A. (2016). Examining students’ achievement in mathematics: A multilevel analysis of the Programme for International Student Assessment (PISA) 2012 data for Greece. International Journal of Educational Research, 79, 106–115. |
2016 | Mathematics low achievement in Greece: A multilevel analysis of the Programme for International Student Assessment (PISA) 2012 Karakolidis, A., Pitsia, V., & Emvalotis, A. (2016). Mathematics low achievement in Greece: A multilevel analysis of the Programme for International Student Assessment (PISA) 2012. Themes in Science and Technology Education, 9(1), 3–24. |
2016 | Επιχειρώντας διαθεματικές προσεγγίσεις με τη βοήθεια του Google Earth Πίτσια, Β., Καρακολίδης, Α., & Εμβαλωτής, Α. (2016). Επιχειρώντας διαθεματικές προσεγγίσεις με τη βοήθεια του Google Earth. Επιστήμες Αγωγής, (3), 177-197. |
Παρουσιάσεις και δημοσιεύσεις σε συνέδρια με κριτές
2022 | Patterns of educational inequalities in mathematics and science: An analysis using three cycles of TIMSS in Ireland Duggan, A., Karakolidis, A., Clerkin, A., Gilleece, L., & Perkins, R. (2022). Patterns of educational inequalities in mathematics and science: An analysis using three cycles of TIMSS in Ireland. Paper presented at the 23rd annual Association for Educational Assessment – Europe (AEA-Europe) conference. Dublin, Ireland. |
2022 | Παράγοντες που συσχετίζονται με τις προθέσεις μαθητών να ακολουθήσουν επαγγέλματα STEM από την έρευνα PISA στην Ελλάδα Παγκρατίδου, M., Μιχαηλίδης, M., Πίτσια, V., & Kαρακολίδης, A. (2022). Παράγοντες που συσχετίζονται με τις προθέσεις μαθητών να ακολουθήσουν επαγγέλματα STEM από την έρευνα PISA στην Ελλάδα. Η ανακοίνωση αναρτήθηκε στο 18ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας. Αθήνα, Ελλάδα. |
2021 | Who benefits from improved outcomes in reading literacy in Ireland? An investigation of equality using national and international assessment data Karakolidis, A., Duggan, A., Kiniry, J., & Shiel, G. (2021). Who benefits from improved outcomes in reading literacy in Ireland? An investigation of equality using national and international assessment data. Paper presented at the 22nd annual Association for Educational Assessment – Europe (AEA-Europe) conference. Online conference. |
2021 | Educational inequalities in mathematics: An analysis of national and international assessment data for Ireland Karakolidis, A., Duggan, A., Kiniry, J., & Shiel, G. (2021). Educational inequalities in mathematics: An analysis of national and international assessment data for Ireland. Paper presented at the 9th International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) International Research Conference (IRC). Dubai, United Arab Emirates. |
2021 | Examining inequalities in reading performance: An analysis of national and international assessment data for Ireland Karakolidis, A., Duggan, A., Kiniry, J., & Shiel, G. (2021). Examining inequalities in reading performance: An analysis of national and international assessment data for Ireland. Paper presented at the British Educational Research Association (BERA) annual conference. Online conference. |
2021 | Bullying among teachers and school leaders: Implications for school climate and student learning Mazzone, A., Pitsia, V., Karakolidis, A., & O’Higgins Norman, J. (2021). Bullying among teachers and school leaders: Implications for school climate and student learning. Paper presented at the World Anti-Bullying Forum. |
2019 | High achievement in mathematics and science: A multilevel analysis of TIMSS 2015 data for Ireland Pitsia, V., Karakolidis, A., & Shiel, G. (2019). High achievement in mathematics and science: A multilevel analysis of TIMSS 2015 data for Ireland. Paper presented at the 8th International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) International Research Conference (IRC). Copenhagen, Denmark. |
2018 | Transforming situational judgement tests through the use of animated simulations Karakolidis, A., & Pitsia, V. (2018). Transforming situational judgement tests through the use of animated simulations. Paper presented at the Association of Test Publishers – Europe (eATP) conference. Athens, Greece. |
2018 | Risk factors for early school leaving in Greece Pitsia, V., Karakolidis, A., Sofianopoulou, C. & Emvalotis, A. (2018). Risk factors for early school leaving in Greece. Paper presented at the European Sociological Association/Research Network 27 (ESA/RN27) mid-term conference. Catania, Italy. |
2017 | Analysing performance in mathematics: The case of immigrant students Pitsia, V., Karakolidis, A., Emvalotis, A., & Sofianopoulou, C. (2017). Analysing performance in mathematics: The case of immigrant students. Paper presented at the 11th annual International Technology, Education and Development (INTED) conference. Valencia, Spain. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2016.05.013 |
Εθνικές αναφορές
2023 | Multilevel modelling of international large-scale assessment data Karakolidis, A., Pitsia, V., & Cosgrove, J. (2022). Multilevel modelling of international large-scale assessment data. In M. S. Khine (Ed.), Methodology for Multilevel Modeling in Educational Research (pp. 141–159). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-16-9142-3_8 |
2019 | Μια ανάλυση των αποτελεσμάτων του PISA 2015: Οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών και οι παράγοντες που τις επηρεάζουν Σοφιανοπούλου, X., Εμβαλωτής, A., Kαρακολίδης, A., & Πίτσια, B. (2019). Μια ανάλυση των αποτελεσμάτων του PISA 2015: Οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών και οι παράγοντες που τις επηρεάζουν. Αθήνα: ΔιαΝΕΟσις. |
2017 | Έκθεση αποτελεσμάτων του Διεθνούς Προγράμματος PISA 2015 για την αξιολόγηση των μαθητών στην Ελλάδα Σοφιανοπούλου, X., Εμβαλωτής, A., Πίτσια, B., & Kαρακολίδης, A. (2017). Έκθεση αποτελεσμάτων του Διεθνούς Προγράμματος PISA 2015 για την αξιολόγηση των μαθητών στην Ελλάδα. Αθήνα: Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. |
Ερευνητής, Educational Research Centre (ERC), Ιρλανδία
Συνεργαζόμενο Ερευνητικό Προσωπικό (Σ.Ε.Π.), Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, Κύπρος
Εισαγωγή στο SPSS, Dublin City University
Μέτρηση και αξιολόγηση στην εκπαίδευση, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας